Інклюзивна освіта.
Освіта дітей з особливими освітніми потребами на сьогодні є однією із найважливіших завдань для країни. Тому, необхідно створити дійсно інклюзивне середовище в навчальних закладах, де кожна дитина зможе відчувати важливість свого існування. Суспільство зобов’язане дати можливість кожній дитині, незалежно від її потреб та інших обставин, повністю реалізувати свій потенціал, приносити користь суспільству і стати повноцінним його членом.
Навчання цих дітей ґрунтується на принципах виваженої педагогіки, дієвість яких підтверджується, і від використання якої виграють усі діти. Вона передбачає, що різноманітність між людьми є природнім явищем. У зв’язку із обмеженням у спілкуванні, самообслуговуванні, пересуванні розвиток цих дітей значною мірою залежить від задоволення їхніх потреб іншими людьми, а це становить багатогранний процес соціально-педагогічної інтеграції взагалі та інклюзії зокрема.
Дорожня карта для батьків.
- Як відкрити інклюзивну групу?
1.1. Рішення про створення інклюзивної групи в ЗДО приймає засновник.
1.2. Як організувати діяльність інклюзивної групи в ЗДО визначає порядок, затверджений постановою КМУ від 10.04.2019 №530
- Яка наповнюваність інклюзивних груп?
2.1. Обмеження щодо максимальної кількості дітей в інклюзивній групі зняв Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг» від 06.09.2018 №2541-VII.
2.2. Наповнюваність груп у ЗДО залежить від віку дітей та становить:
- до 15 осіб – для дітей віком від одного до трьох років;
- до 20 осіб – для дітей віком від трьох до шести (семи) років;
- до 15 осіб – різновікові.
2.3. Кількість дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах – не більше трьох. Це встановлено статтею 14 Закону про дошкільну освіту.
- Чи забезпечують безплатним харчуванням дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах?
3.1. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безплатним гарячим харчуванням дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних групах (п. 3 ст. 56 Закону про дошкільну освіту).
3.2. У статті 35 Закону про дошкільну освіту визначено, що органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безплатним харчуванням:
- дітей-сиріт;
- дітей, позбавлених батьківського піклування;
- дітей з інвалідністю;
- дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям», які навчаються в державних і комунальних закладах дошкільної освіти.
- Чи є інклюзивна група спеціальною?
4.1. Ні. Спеціальну групу комплектують для дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку:
- з порушеннями слуху (глухих , зі зниженим слухом);
- з порушеннями зору (сліпих, зі зниженим зором);
- з порушеннями мови;
- з порушеннями опорно-рухового апарату;
- з розумовою відсталістю;
- із затримкою психічного розвитку.
Це визначає спільний наказ МОН, МОЗ «Про затвердження Порядку комплектування дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу» від 27.03.2006 № 240/165.
4.2. Інклюзивна група – це група, до складу вихованців якої зараховано одну-три дитини з особливими освітніми потребами. Діяльність інклюзивної групи регулює Порядок № 530.
Алгоритм створення інклюзивної групи
- Батьки дитини з ООП звертаються до закладу освіти, пишуть заяву та додають до неї витяг ІРЦ про комплексну оцінку дитини.
- Керівник закладу освіти формує подання до засновника щодо погодження організації інклюзивного навчання в закладі.
- Орган управління освітою видає наказ про відкриття відповідної групи з зарахуванням до її складу дитини з ООП.
- За необхідності в штатний розпис закладу потрібно внести зміни, наприклад, ввести додаткові ставки асистента вихователя чи інших корекційних спеціалістів.
- Керівник закладу освіти видає наказ щодо створення інклюзивної групи.
Ресурсна кімната.
Осучасненя та адаптація корекційно-розвивального середовища дошкільного навчального закладу шляхом облаштування ресурсної кімнати сучасним інтерактивним обладнанням, з тим, щоб воно зосереджувало увагу на потенціалі кожної дитини, покращувало (полегшувало) соціалізацію дітей з особливими потребами.